ניהול כספים בעסק הוא אחד הנושאים המרכזיים בייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים ובצדק! נחשב למלחיץ, שדורש עבודה קשה ועקבית וכולל מגוון נושאים כמו ניהול הוצאות והכנסות, בנקים, תזרים, תקציבים וגיוס אשרי לעסקים ועוד… תחומים שרוב בעלי העסקים לא בחרו לעסוק בהם ולא באמת מכירים, אז לא לכולם קל ליישם וחלק גדול נרתע מראש מלהתעסק בכסף למרות שזה לב העסק והמנוף להצלחה ורווחיות
ניהול כספים יכולה להיות משימה מאתגרת ומתסכלת מאוד, בעיקר לבעלי עסקים קטנים (אצל העומס רב במיוחד כי הכל "נופל" עליהם…) אבל לא רק – ניהול כספים נחשב לאחת המשימות השנואות והקשות אצל כ- 87% מבעלי העסקים ולא בצדק!
אחרי שני עשורים של ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ואלפי תהליכי ליווי עסקי, גיוס אשראי לעסקים, ייעוץ כלכלי לעסקים והשקת קורס ניהול עסק מקיף ומצליח רוצה לעשות סדר בקשיים בהם נתקלים בעלי עסקים שמנסים להתמודד עם ניהול כספים בעסק ומה לעשות כדי להתגבר עליהם
ניהול כספים בעסק – למה כל כך קשה?
בעלי עסקים משתפים בייעוץ כלכלי לעסקים שהם "לא מתחברים למספרים" , רבים מהנרשמים לקורס ניהול עסק (שמרכזו קורס ניהול כספים בעסק) מספרים שהם פחות חזקים במספרים כבר מימי ביה"ס וזה מלחיץ אותם לכן עד עכשיו ויתרו מראש. במהלך תהליכי ליווי עסקי עולות כל מיני שיטות והרגלי ניהול כספים שנותנות תמונת על כללית אבל גם חושפת את העסק להרבה לחץ והפתעות (לא נעימות), כמו מחסור של כסף לתשלומים, חריגות בחשבונות הבנק, חוסר יכולת לגיוס אשראי עסקי ועוד… אז… נעשה סדר
כמו שאני מסבירה בפגישות ייעוץ עסקי לעסקים קטנים – אין קשר בין מתמטיקה בבית הספר ליכולת ניהול כספים בעסק!
קודם כל גם אם בעבר קיבלתם ציון נמוך במתמטיקה, לא בטוח שזה בכלל חוסר יכולת שלכם ומאוד יכול להיות שאם עכשיו תנסו תגלו שיכולתם לקבל ציון מדהים ודבר שני, מה הקשר?!? זה שייך לעבר ואנחנו בהווה ומסתכלים אל העתיד… אל תאפשרו לסטיגמות ורעשי רקע מהעבר למנוע מכם להפוך לבעל עסק שאתם יכולים להיות, מנהלים עסק מצליח, שולט בכספים ביד רמה וממקסם את הרוויות כל פעם מחדש
בוקר טוב ניהול כספים – מה התפקידים המרכזיים?
אחד התפקידים המרכזיים והחשובים בניהול כספים הוא ניהול תזרים מזומני וזה בגלל השפעתו הרבה והמכרעת על פעילות העסק והתנהלותו, אבל הוא גם מהווה אחד מהאתגרים הגדולים ביותר איתם מתמודדים בעלי עסקים ורבים מהם מתקשים לשמור על תזרים מזומנים חיובי מסיבות שונות בהם תשלומי מאוחרים ל לקוחות, הוצאות לא מתוכננות ועוד.
תזרים מזומנים – זה כמות הכסף שנכנסת ויוצאת מהעסק בפועל הוא חשוב להמשך תפעול העסק בצורה תקינה, לכן אם גם אצלכם ניהול תזרים המזומנים מהווה אתגר ממשי יומיומי רוצה לתת לכם טעימה מהקורס ניהול תזרים מזומני הוא חלק מרכזי מהקורס ניהול עסק ולהציע לכם בתור התחלה לבנות פורמט לניהול תזרים מזומנים ולכלול בו הכנסות והוצאות ברמה היומית ולהשקע כ- 10 דקות ביום (באקסל פשוט זה מצוין)
תזמון הוצאות – מגדיר מתי לבצע תשלום ולמי לפי פרמטרים שונים כמו יכולת זרימית, ייעוד ודחיפות. תזמון ההוצאות מתבצע ברמה השוטפת כחלק מהתנהלות עסקית נכונה וניהול כספים מדוייק
אמצעי תשלום כמקור שליטה תזרימית – הגברת השליטה בתזמון ההוצאות והתשלומים בפועל ע"י ביצוע העברות יזומות ע"ח פריסת צ'קים עתידיים או הו"ק בהם השליטה השוטפת מופחתת יותר
ניהול תקציבים – תקציב הוא כלי ניהולי שעיקרו תכנון הוצאות על סמך הכנסות לתקופה מסוימת. כיועצת עסקית יודעת להדגיש את חשיבות ניהול תקציבי עבודה כשומרי הסף בעסק. באמצעותם אפשר לוודא שפעילות העסק מתבססת על יכולותיו הכלכליות ולא "קופץ מעבר" בעזרתם שומרים וגם למנוע הוצאות יתר שעלולות להביא את העסק להפסדים, גירעון תזרימי חריגות תחופות חשבונות הבנק. לשיפור יעילות ניהול התקציב, כדאי לבנות תקציב סולידי אבל ריאלי שמתבסס כאמור על צפי ההכנסות וההוצאות האמיתיות של העסק ולעקוב אחר קצב ההכנסות וההוצאות ביחס לתוכנית והעמידה בתקציב
מיסים – חלק נוסף של ניהול הכספים הוא תחום המיסוי על כל מורכבותו וצדדיו השונים. לרוב חוסר כלים או אי הבנת הצעדים לביצוע עלולים לגרור מיסים גבוהים והסתבכות מיותרת עם רשויות המס כמו קנסות, עיקולים לעסק ובעליו, כשבפועל אפשר לחסוך בתשלומי מיסים גבוהים מעבר לנדרש או אי עמידה בתקנות ע"י הכוונה איך לפעול במישור הזה ע"י לימוד עצמי, פניה לרו"ח או התייעצות עם יועץ עסקי מומלץ וכמובן לשלב בניהול הכספים בעסק מהלכים לניהול המיסים
ניהול הוצאות הוא מהלך נוסף ומרכזי בניהול כספים בעסק המבטיח שליטה מלאה בהוצאות הקיימות בעסק, מעקב רישומן אצל רו"ח ודיווח מלא ומדויק של הוצאות (ישירות ועקיפות) המאושרות ומוכרות לצרכי מס
ניהול חובות – עסקים רבים מתמודדים עם חובות עבר, לפעמים אלה סכומים קטנים אבל זה לא תמיד כך… לעתים עסקים מתמודדים עם יתרות ישנות בסכומים גדולים שהצטברו לאורך שנים או נוצרו עקב אירוע חריג ומהווים "גיבנת" שמקשה על ההתנהלות הכלכלית השוטפת ותפקודו, לפעמים ללא פתרון ממשי הנראה לעין.
טיפול שגוי בחובות יכול להיות נטל ולפגוע ממשית בעסק ותפקודו ועלול להוביל במקרים קיצוניים לפשיטת רגל, בעוד שניהול נכון בחובות יכול להביא להרגעת הרוחות ולצמיחה עסקית, לכן מומלץ לגבש מסלולי החזר בהתאם לגבוה החוב הצבור ותמונת התזרים
ניהול כספים בעסק יכולה להיות משימה מאתגרת ואפילו מלחיצה בחלק מהמקרים, בעיקר כשאין כלים וניסיון, אבל אחרי שני עשורים של ייעוץ וליווי עסקי ואלפי תהליכי ייעוץ עסקי לעסקים קטנים, גיוס אשראי לעסקים, ייעוץ כלכלי לחברות וניהול כספים אני יודעת אפשר להפוך את הקערה על פיה ולהפוך למאסטר לניהול כספים אצלך בעסק בקלות ובהשקעה של 10 דקות ביום (גם לאלה שמגדירים את עצמם "לא אנשי מספרים")
ניהול כספים בעסק חיוני להצלחתו ולשיפור שורת הרווח. זה מרכז העצבים וליבו של העסק וכך יש להתייחס אליו, על פיו ייקבע הרווחיות בעסק והכסף שיישאר לכם כבעלים וכמו שאני מסבירה בפגישות יועץ עסקי מומלץ לייצר שיטת עבודה מותאמת, נוחה ויעילה להתנהלות כלכלית יציבה עם תזרים מזומנים, תקציבים, תכנון מהלכים כלכליים ועוד בהשקעה שוטפת מינימלית של זמן ומשאבים
כל אחד בחר מקצוע ומעדיף להשקיע את הזמן בעשייה יצרנית ומקצועית וזה מובן וראוי להערכה, עם זאת – אסור להזניח את ניהול הכספים והעסק!
לאלה שבוחרים להאציל את ניהול הכספים למיקור חוץ (שתופס תאוצה בשנים האחרונות) או כל סידור אחר, כדי להבטיח עמידה ביעדים, יציבות הפיננסית וצמיחה, חשוב שגם כשהעשייה השוטפת נעשית ע"י אדם אחר, היה לכם יכולת בקרה ושליטה בנתונים האמיתיים בעסק.
כלים מעשים לניהול כספים וניהול עסקי תוכלו למצוא במאמרים קודמים, למידע על מגוון האפשרויות העומדו בפניכם בתחום ואיך להפוך בעצמכם למאסטר בניהול כספים אצלכם בעסק תוך 180 יום בלי מאמלץ ובהשקעה מינימלית, דברו איתי…
בוואטסאפ 052-2696226 במסנג'ר YBLConsulting או במייל yaelbarlev9@gmail.com
יעל בר-לב ייעוץ וליווי עסקי