חייגו עכשיו:

איך להשקיע כסף בעסק ולהרוויח?

"איך אני יודע שהעסק טוב וכדאי להרחיב פעילות" או "איך אפשר לדעת אם ההשקעה בעסק משתלמת" הן רק חלק מהשאלות אתן מתמודדים מנהלים ובעלי עסקים. כשרבים מהם פונים אלי לייעוץ עסקי או כתיבת תכנית עסקית הם חושפים את הדילמות ולעתים לא ממש בטוחים אם יש דרך לקבל תשובות לשאלות – אז יש!

ניתוח עסקי רלוונטי וחשוב בשלבים שונים בחיי העסק, כי הוא יכול לשפוך אור הן על מצב העסק והן על הזדמנויות וסיכונים עתידיים בעסק ובענף בו הוא פעיל והבדיקה הראשונית היא פשוטה ומהירה יחסית ודורשת בעיקר נתונים כמותיים כדוחות כספיים, הלוואות, תמונת אשראי, תדפיסי בנק וכו'

ייעוץ עסקי וניתוח עסק – למה?

תכלס, כמעט כל אחד יכול לבצע ניתוח לפעילות עסקית, בין אם מדובר מצב וודאי כמו ניתוח מצב נוכחי או ניתוח לצורך הערכה עתידית לסיכויי הצלחה לפעילות עתידית כמו הרחבת פעילות בעסק קיים או רכישת זכיינות. העיקרון המנחה בשלב הראשון הוא להיצמד למספרים ולנתח אותם בצורה ניטרלית. תוצרי הבדיקה יאפשרו למקבלי ההחלטות לקבל החלטה מושכלת ובטוחה יותר לתוכנית העסקית.

שיתוף יועץ עסקי מומלץ בעיקר כדי לדייק את ניתוח הנתונים הכמותיים וכמובן כדי להגביר את עומק המסקנות וההמלצות מהם בהסתמך על ניסיון רב השנים בתחום של אותו איש מקצוע.

אחד האתגרים בניתוח נתונים עסקיים הוא לראות את התמונה האמיתית ולשמור על העדר מעורבות רגשית בהסקת מסקנות וקבלת החלטות ניהוליות.

ב-17 שנה בתחום הייעוץ והליווי העסקי נחשפתי לסוגים רבים ושונים של עסקים ומנהלים, לכל אחד מהם דרכי פעילות וחשיבה משלו, אך בסופו של דבר כולם רוצים אותו דבר – להצליח ולהרוויח כמה שיותר כסף לכן הכרת המספרים בעסק בכלל והבנתם בפרט חשובים כל כך.

זו אחת הסיבות למה לפני כל מהלך בעסק מומלץ לבחון אותו מזויות שונות. לא אחת מתגלים פערים משמעותיים בין תמונת המצב שהיתה לבעל העסק לפני פגישתנו ולתמונה שנתגלתה לו במהלכה וזו מאפשרת לבסס את ההחלטות ולדייק את התכנית העסקית הרבה יותר.

אז מה בודקים?

דוחות כספיים – השלב הראשון הוא לבדוק את הדוחות הבסיסיים ביותר הקיימים בכל עסק ואלה דוחות שמשקפים את פעילות העסק לפי הדיווח לרשויות. אלה דוחות שניתן לקבל בקלות מרו"ח של העסק או ממנהל הכספים ומוגדרים כדוחות "קשיחים" או "יבשים"

במסגרת הדוחות הכספיים הדוחות העיקריים לבדיקה הם:

  1. דוח רווח והפסד (במקרה של עוסק מורשה) / מאזן (במקרה של חברה).
  2. מאזן בוחן.
  3. דוחות מע"מ.
  4. דוחות ב"ל.

ניתוח הנתונים בדוחות אלה ישקפו כאמור את היקפי פעילות העסק, מדדי הרווחיות, מגמות ושינויים לאורך השנים, חריגות וכו' כשעיקר הדגש בהם היא תמונת כספית וכפועל יוצא הערכות תפעוליות ויצרניות.

בשלב השני, נבקש לבחון נתונים עסקיים ודוחות בנקאיים כדי לראות את הדברים משתי זויות שונות לפחות. ההחלטה מה קודם למה תלויה באופי המהלך הנבחן והנפשות הפועלות. כשמבקשים ממני להגיע לייעוץ עסקי על מנת לבחון כדאיות עסקית או לבצע ניתוח עסקי אני לרוב מעדיפה להתחיל את השלב השני עם הדוחות הבנקאיים בשל היותם מקובעים יותר.

דוחות בנקאיים – לכל עסק יש חשבון בנק וכמעט לכולם יש הלוואות ואשראי עסקי. נתוני הבנק אפשר להוציא באופו עצמאי מאתרי הבנק והם באים לשקף את תמונת האשראי של העסק מחד את מצב תזרים המזומנים שלו מעידך. שני אלה מעידים, בין היתר על החוסן הכלכלי של העסק ויכולותיו הכספיות.

בהתייחס לדוחות הבנק העיקריים מצ"ב שבהם:

  1. ריכוז יתרות.
  2. פרוט הלוואות.
  3. תדפיס עו"ש (עובר ושב).
  4. תדפיסי כרטיסי אשראי.

שימו לב! לפעמים לעסקים שקיבלו הלוואה בערבות מדינה נפתח חשבון בנק נפרד וייעודי להלוואה זו אליה הוזרמו הכספים וממנה יורדת ההלוואה (לרוב יש הוראת קבע לחשבון הראשי את פרטי ההלוואה בערבות מדינה עצמה נמצאים בחשבון הנפרד). אם זה המקרה חשוב להוציא דוחות גם מחשבון זה.

דוחות פנים ארגוניים – מעבר לנתונים ה"יבשים" שמציגים דוחות הבנק והדוחות הכספיים, במרבית העסקים יש נתונים ותיעוד פנימי שלרות מציג את התמונה הכי אמיתית ונכונה של העסק ופעילותו. הנתונים הפנים ארגוניים יכולים להתייחס כמעט לכל ההיבטים העסקיים דוגמת כספים, תפעול וייצור. אלה נתונים שלפעמים קיימים במערכות העסק או אצל מנהליו (בראש, במחברת או במחשב) ולא בהכרח נמצאים בדוחות האחרים אבל חשובים מעין כמותם להבנת תמונת העסק הכוללת.

מה נכלל בנתונים אלה?

  1. תזרים מזומנים.
  2. לקוחות חייבים.
  3. ספקים לשלם.
  4. שווי מלאי.
  5. הזמנות לקוח במערכת.
  6. סחורות בתהליך.
  7. רכש "בדרך".
  8. פיזור לקוחות.
  9. פיזור ספקים.

ועוד ועוד ועוד.

מה עושים עם כל הדוחות והנתונים האלה?

  • בדיקת כמותית – בשלב הראשון לומדים את המספרים, חושפים ובוחנים אותם ברמה הכמותית בהתאם לסעיפי הבדיקה והפעילות. זהו שלב מאוד טכני הממקד את הנתונים לכדי גיליון אחד.
  • ניתוח נתונים – בשלב השני מנסים להבין מה המספרים "מספרים", מחפשים כאמור מגמות, שינויים וחריגות. בשלב זה לא נדרש להבין את הסיבה אלא רק לזהות את הדברים ולהיתייחס אלהם כעובדה.
  • הצלבת ערכים – בשלב זה נרצה לראות אם יש התאמה בין ממצאי הדוחות השונים או שמה ישנם פערים וניגודים. ההתאמה יכולה לבוא לידי ביטוי בין יתרות לקוחות בדוחות המאזן לבין גיול החובות הפתוחים במערכות העסק ומנגד פער בממצאים יכול לבוא לידי ביטוי כשריכוז היתרות בבנק יכול להציג העדר הלוואות אך מנגד חובות העסק לספקים, רשויות המס ואחרים להרקיע שחקים.
  • הסקת מסקנות – בשלב אחד לפני האחרון ננסה להבין מה הסיבות לממצאים השונים, מה ההשפעה שלהם על העסק ועל התהליך הנבחן. סביר שבשלב זה יעלו הרבה מאוד תהיות, תובנות וכיווני מחשבה, הציפו הכל ותנו לכולם מקום, לאט לאט התמונה תתבהר והעשייה תתמקד.
  • החלטות – השלב האחרון מבקש לתרגם את כל השלבים הקודמים לכדי עשייה, אפשר שהעשייה תהיה פיזית של ייצור, רכישה או מכירה והיא גם יכולה להיות ניהולית של גיוס מנהל כספים, שחרור עובד או החלפת תכנת הנה"ח. הכל תלוי לסיבה שמלכתחילה הוחלט על מהלך של ניתוח עסקי.

טיפ קטן – לעתים שלב ההחלטות עלול להיות מלווה באתגרים רגשיים וחשוב להגיע אליו מוכנים ו"יציבים" ליישם אותו בצורה המיטבית. לכן לפעמים אפילו במהלך יעוץ עסקי מומלץ לעשות הפסקה קטנה בין שלב המסקנות לשלב ההחלטות.

כל מהלך עסקי מפגיש אותנו עם חששות, חוסר וודאות לצד ציפיות גדולות להצלחה עסקית. מצד אחד חלום, איזושהי תמונה שרצה לנו מראש על עתיד ורוד, חיובי ומוצלח ומנגד רגליים על הקרקע והרבה סימני שאלה עליהם חשוב להשיב ולתת מענה כדי להגדיל את סיכויי הצלחת העסק בכלל והתהליך בפרט.

בעלי עסקים רבים פונים אלי לייעוץ עסקי כדי לבדוק אם למהלכים עסקיים שהם רוצים לעשות יש כדאיות כלכלית, האם כדאי להם להשקיע כסף באותו מיזם ולא פחות חשוב איך אפשר להגדיל את סיכויי ההצלחה והתפוקה ממנו. הם מבקשים לקבל ניתוח עסק כשהשאלה המרכזית היא האם העסקה רווחית ומשתלמת עבורם.

מטרת הפוסטים היא להנגיש לבעלי העסקים חומר מקצועי ולתת כלים פרקטיים ליישום, לכן אם משהו לא ברור, אם יש שאלות לגבי היישום או רוצים ליווי מקצועי לכל תהליך, אני כאן לענות על שאלות, לכוון ולייעץ.

זמינה בוואטסאפ 052-2696226 במסנג'ר https://www.facebook.com/YBLConsulting   או במייל yaelbarlev9@gmail.com

עוד בנושא

חוק אשראי הוגן להלוואות

הלוואות חוץ בנקאיות היו תמיד, אבל נראה שלאחרונה הפופולריות שלהן גדלה. יוקר המחיה או העלייה ברמת החיים אולי הסיבות לכך… לא יודעת! אך מה שבטוח

קרא עוד »
משלמים בצ'קים? היזהרו!!

לפני כמה שבועות נפגשתי עם לקוח ותיק, דיברנו על העסק ותכניותיו. כחלק מהפעילות השוטפת בחנתי והכנתי עבורו בקשת אשראי לרכישת מכונה והצגתי בפניו את הממצאים.

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר