ניהול כספים בזמן מלחמה הוא קריטי ויכול להיות ההבדל בין הצלחה עסקית לקריסה כלכלית ועסקית
בכל ייעוץ כלכלי לעסקים עולה הקושי הפיננסי, עם זאת במהלך ייעוץ וליווי לעסקים שונים רואים שהיישום פחות מסובך משחשבו, בעיקר בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, בהם ה"בירוקרטיה" מצומצמת אפשר לעבור לניהול "מלחמה" תוך פחות מ24 שעות
ההסלמה בצפון וחוסר הוודאות הכלכלית והעסקית השוררות במשק כבר תקופה ארוכה הביאו עסקים רבים לסף קריסה (כלכלית ותפעולית). ניתוח עסקי לקראת גיוס אשראי או בייעוץ פיננסי לעסקים חוש, שהירידה בהכנסות וחוסר היציבות הכלכלית במשק הציבו בפני עסקים רבים אתגרים חדשים, שמזכירים במקצת את ימי הקורונה…
ניהול כספים בזמן מלחמה – מה עושים?
בעלי עסקים שמגיעים לייעוץ וליווי עסקי מציפים בעיקר את האתגרים והקושי, אבל רובם לא מודעים לשורה של פעולות שהם יכולים לעשות, כמעט ללא מאמץ כדי לשנות את תמונת ניהול הכספים בעסק ואת הלחץ שהם חווים, כשבפועל ייעוץ כלכלי לעסקים זה הרבה מעבר לגיוס אשראי ובנקים וכולל תחומים רבים שמשפיעים ומושפעים על הכספים בעסק כמו תמונת האשראי, מלאי, עובדים ועוד כי לכסף בעסק יש הרבה מאוד נתיבים
המעבר מניהול כספים שוטף לניהול מלחמה לא מורכב יכול להציל עסק מקריסה ועצמאים רבים מאבדן אמצעים, צריך רק לדעת מה לעשות ואיך…
דיוק הוצאות – השלב הראשון יהיה לבחון את הוצאות העסק ולבדוק שאין הוצאות שוטפות שכרגע לא חיוניות לפעילות העסק בזמן מלחמה. זה יכול להיות הוצאות תפעוליות או עקיפות, בעלויות חודשיות של כמה עשרות ש"ח ועד כמה אלפים, כל עסק לפי אופיו – למשל, עסק המשלם על פרסום במרכז מסחרי שכרגע סגור – יכול להפסיק את הפרסום כי גם ככה אין לקוחות שייחשפו אליו וכך לחסוך כמה אלפי שקלים בחודש
ניהול מלאי – שינוי הרגלי צריכה ע"י דיוק הזמנות לנחוץ בלבד וניסיון לנצל את המלאי הקיים לצורך יצירת הכנסה, הכוונה היא לאפשר לעסק להמשיך לייצר הכנסות אבל לנסות לשנע את הפעילות לתחומים בהם יש מלאי זמין – למשל, עסק שרגיל להזמין מלאי של 500 יח' לשבוע ימים, יעדיף לצמצם את ההזמנה למינימום האפשרי לטובת פעילות של יומיים שלושה בלבד, או עסק שבשגרה מציע 6 חלופות מוצר, אבל כרגע יש לו במלאי רק 5, יצמצם את פעילותו לכדי אותם מוצרים קיימים במטרה לתרגם את המלאי לכסף, ללא יצירת הוצאות חדשות
עובדים – בחלק מהעסקים הוצאות השכר מהוות חלק גדול מהאוד מהעלות השוטפת וכרגע, בגלל המצב אין צורך בכל כך הרבה שעות עבודה ו/או ידיים עובדות. במקרה כזה יש לבחון בקפידה, תוך שמירה על זכויות העובדים, את אופן ניהול כ"א ופעילותו
תזרים מלחמה – שינוי אסטרטגיית ניהול תזרים משוטף לחרום – משמעות הדבר היא שמסתכלים לפחות 3 שבועות קדימה והנחת העבודה היא הכנסות מינימליות (כל עסק בהתאם להיקף הפעילות שלו כרגע) והוצאות נשמרות. במסגרת ניהול תזרים בחרום תיעדוף התשלומים נעשה אחרי שמבדילים בין סוגי הוצאות והתשלומים לפי פרמטרים שונים, בהם:
חיוניות ההוצאה לפעילות העסק – כשמסתכלים הוצאות העסק נראה הרבה מאוד סוגים, חלק מההוצאות הן עוגנים ואי אפשר לגעת בהן, לעומתן יש הוצאות שפחות דחופות או קריטיות לפעילות, את השניות ננהל בתשלום מבוקר
צורת התשלום – בתזרים המזומנים של העסק נראה מספר אמצעי תשלום, החל מהרשאה לחיוב חשבון דרך צ'קים דחויים שנתנו ועד להעברות ושוברים הרשומות בתכנון לביצוע. יכולת השפעה שלנו משתנה בהתאם לסוג אמצעי התשלום משליטה מינימלית במקרה של צ'קים בחוץ וזה קרוה כי כשיש צ'ק, אם לא יהי כסף בחשבון הבנק כצ'ק שיוצג החשבון ייכנס לחריגה והצ'ק יחזור אכ"מ (אין כסף מספיק) דברי שיפגע בעסק ובחשבון גם לת"א, ליכולת שליטה גבוהה במקרה של הרשאה או העברה כי במקרים קיצוניים יאפשר לבטל ו/או לדחות אותן בכמה ימים ולהתמודד מול הספקים (וגם עם זה לא נוח או נעים זה, לרוב זה פוגע בעסק פחות מאשר חשבונות בנק בחריגה או החזרות אכ"מ!)
תשלום בפועל – בשונה מימים "רגילים" בהם ניתן להעריך את התקבולים, בימים של חוסר וודאות, קשה לדעת מה יוליד יום או כמה כסף ייכנס לחשבון הבנק, לכן ניהול תזרים המזומנים נעשה על סמך תקבולים ידועים בלבד
קדימות לעוגנים – בדומה לתיעדוף לפי צורת התשלום, לרוב עוגנים והרשאות לחיוב חשבון יכובדו ע"ח הזזת ימי העברות קדימה ואחורה לפי צרכי העסק והתזרים, כלומר, אם תכננתי לבצע העברה היום ומחר יש לי חיוב/צ'ק של שכ"ד או ספק מרכזי וכרגע אין בחשבון יתרה מספקת לשניהם, נזיז את ביצוע ההעברה בכמה ימים עד לצבירת יתרה מספקת בהתאם לתקבולים בפועל ו"נשמור" את הכסף הקיים לטובת כיבוד עוגנים
ואלה רק חלק קטן מהכלים שיש לכל אחד מכם לניהול תזרים מזומנים, הכלל המנחה הוא צמצום הוצאות והידוק תשלומים כדי להבטיח יציבות תזרימית
ככל שמתורגלים בניהול כספים בעסק ועבודה עם תזרים מזומנים המעבר לניהול חרום הוא קל ומהיר יותר – רוב העצמאים שקיבלו ייעוץ כלכלי לעסקים או עברו אצלי הכשרה לניהול כספים עברו לניהול חרום בפרק זמן של 24-12 שעות מרגע קבלת ההחלטה
לסיכום – אפשר להתמודד עם האתגרים הכלכליים בעסק והצורך בגיוס אשראי לעסקים במגוון דרכים, מעבר לניהול חרום בכלל ותזרים מלחמה בפרט הם מהכלים הבסיסיים והראשונים ליישום, עם זאת חשוב לזכור שכל עסק הוא עולם ומלואו, ומה שמתאים לאחד לאו דווקא מתאים לשני, לכן בפניה ליועץ עסקי מומלץ לבחון כל מהלך בהתאם למקרה למקסם סיכויי הצלחה עסקית וכלכלית.