התקופה האחרונה הביאה הרבה עסקים לסף קריסה, הרבה בעלי עסקים שמגיעים לייעוץ וליווי עסקי מספרים על הפחד שלהם מקריסת העסק וההשלכות על עליהם ועל משפחתם. לאחרונה הייתי בייעוץ כלכלי בחברות בתחום הפקות אירועים והתיירות בגלל לחץ כלכלי וחשש מהבאות "אני עושה את כל מה שאני יכול, אבל מפחד שלמרות כל המאמצים החברה תקרוס והחובות שיישארו יהפכו לנטל על המשפחה והילדים…"
ברוב המקרים ניתוח עסקי מתים למצב ותוכנית עבודה נכונה יכולים להציל את העסק מקריסה ואת בעלי העסק מחובות ולחץ מסוכן
קריסה עסקית – מה עושים כדי לשפר עמדות ולשמור על עצמכם
המושג קריסה עסקית מתקשר אצל רוב האנשים עם כישלון, הפסד וסוף. אף פעם לא נעים לחשוב על עצמנו או על העסק שבנינו והשקענו בו כל כך הרבה כמשהו שנכשל, לא הצליח או הגיע לקיצו, אז לרוב נמנעים מלדון בנושא כשבפועל יש הרבה מה לעשות כדי להציל את העסק ואת בעליו
כשמדברים עם בעלי עסקים על האתגרים או הפחדים שלהם, רובם יעדיפו לדבר על הכסף שחסר, ההלוואות והשינויים שהיו בבנקים, על תנאי התשלום של הספקים ומוסר התשלומים של הלקוחות, על הלחץ עצום והעומס שיש עלים, על המשכורות הגבוהות והקושי בניהול העובדים ואפילו על המיסים הגבוהים שהם נדרשים לשלם למרות שבפועל אין להם כסף למשוך משכורת מסודרת. הפחד מקריסה עסקית היה עד לפני כמה חודשים הרבה פחות פופולארי, מעין נושאי שמפחדים ממנו ולא מדברים עליו… למרות שמדובר בפחד שהיה קיים מאז ומעולם ובתקופה האחרונה, אחרי המלחמה וחוסר היציבות הכלכלית והבטחונית במדינה, הרבה יותר עסקים חווים את פחד הקריסה העסקית על בשרם, הרבה יותר בעלי עסקים מנסים להבין מה לעשות בעסק ומה לעשות עם העסק.
בחודשיים האחרונים אני מגיעה יותר לייעוץ כלכלי לעסקים שנפגעו מהמלחמה, בין אם כי הפעילות ירדה או כי בעל העסק גוייס למילואים, הרבה פעמים הם אומרים בגלוי שלא חשבו להגיע לייעוץ עסקי כי מה כבר יש לעשות? "העסק גמור"… התיכסול והלחץ ניכרים ומובנים, אבל מניסיון של שנים, ברוב המקרים אפשר להציל את העסק או לצמצם נזקים כדי שאתם והמשפחה שלכם תהיו בטוחים
אז בואו נעשה סדר – קריסה עסקית מגיעה כשמסיבה כלשהי העסק לא יכול לעמוד בהתחייבויות שלו, כלומר, לעסק אין מספיק כסף לשלם את כל מה שעליו לשלם כדי להתקיים
גרעון תזרימי הוא אחת הסיבות הנפוצות שגורמת לעסק להיות לא מסוגל לעמוד בתשלומים השוטפים שלו. לפעמים המחסור בכסף נובע מניהול כספים לקוי ולפעמים בהשפעת סיבות חיצוניות כמו שינוי לא צפוי של הכנסות, שינויים פתאומיים בפעילות ועוד (כמו שהרבה עסקים, לצערנו, חוו בתקופה האחרונה). כשניהול הכספים לא עקבי או לא מתאים לצרכים, עם הזמן העסק נכנס לסחרור, לחץ, וחוסר כסף שרק הולכים וגדלים – במקרה כזה יהיה יותר קשה להתמודד עם השפעות חיצוניות
צמצום פעילות או הפסקתה היא סיבה נוספת ומאוד נפוצה בימים אלה. צמצום או הפסקת הפעילות יכולים להתרחש מהרבה סיבות, כשגיוס בעל העסק למילואים והמלחמה הן מהסיבות הבולטות לכך בחודשים האחרונים.
שינויים בסביבה העסקית היא עוד סיבה שיכולה להוביל צמצום פעילות וקריסה עסקית. אם שוק הפעילות או הסביבה העסקית משתנים והעסק לא מצליח לזהות את השינויים או לא מצליח לעשות את ההתאמות הנדרשות כדי להתמודד עם השינויים בזמן, הוא עלול למצא את עצמו תוך פרק זמן קצר עם דרישה פחותה למוצר או השירות ובעקבותיה גם בכנסות. דוגמא טובה לכך היא חברת פרסום במך שנים נתנה שירותי פרסום בעיתונות הארצית ועם כניסת המדיות החברתיות והתרחבות הפרסום באמצעותן ולא התאימה את עצמה לשינויי המגמה ולדרישה ההולכת וגוברת לפרסום במדיות חליפיות או חברות דפוס שלא התאימו את עבודות הדפוס שלהם למציאות האינטרנטית החדשה
התניה עסקית היא סיבה נוספת לקריסה עסקית, עסק "מופל" ע"י גורם חיצוני מרכזי מושפע באופן ישיר וקשה מכל מהלך שלמ העסק המפעיל וזה יכול, במקרים מסוימים להשפיע על העסק ויציבותו. דוגמא טובה לכך היא קבל עבודות ביצוע שחברה גדולה תחתיה עובד נופלת או מחליטה על שינויי מדיניות עבודה בעקבותיהם התשלומים נפסקים או קטנים או חברה יצרנית בה 95% מהייצור נעשה לטובת לקוח יחיד.
אבל, אחרי 19 שנה בתפקידי ייעוץ וליווי לעסקים, יודעת שיש גם הרבה מאוד דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על העסק ולמנוע את קריסתו ולא פחות חשוב כדי לשמור על בעל העסק ומשפפחתו
הדבר הראשון והכי חשוב זה לפעול לא להסתפק בקביעת "העסק קורס" אלא קודם כל ולפני הכל לבחון את המצב ולבדוק בצורה שקולה וכלכלית מה אפשר לעשות.
המטרה היא לא רק לנסות למנוע את הקריסה אלא גם לשפר עמדות ולתת פתרונות מעשיים ואפקטיביים לעסק ולבעליו, כדי שגם אם יוחלט לסגור את העסק, המהלך יהיה כמה שיותק מסודר וישאיר את בעל העסק ומשפחתו כמה שפחות חשופים לחובות ולחצים
ההסתכלות צריכה לבדוק תחילה אם העסק יכולה להמשיך להתקיים ואם כן באיזה תנאים, איך "למזער" נזקים ואיך שומרים על בעל העסק ומשפחתו גם בהבט הכלכלי וגם בהיבט הבנקאי/חוקתי. אלה נקודות ראשונות לבחינה כשמרגישים שהחרב מונחת על הצוואר. לפעמים כשאין ברירה וחייבים לסגור את העסק. ניהול נכון של מהלך סגירת עסק יכול לחסוך לכם הרבה מאוד כסף, לחץ ועגמת נפש בהווה ובעתיד. את רוב התהליך כל אחד מכם יכול לנהל בעצמו, לפעמים חשוב להיעזר בגורם מקצועי לזיהוי דרכי הפעולה בהתאם לאפשרויות הכלכליות והתפעוליות שעומדות לרשותכם.
בעסקים פעילים בהם מורגש קושי הולך וגובר מאוד חשוב לפעול בזמן לא להתעלם מנורות הזהרה ולהיות ערים לשינויים והתרעות, כמנהלים חשוב לזהות מגמות המעידות על שינויים ופערים שנוצרים בעסק או בשוק הפעילות, גם אם לפעמים לא נעים כל כך לראות אותם.
לרוב, יש לנו נטייה להתמרד בטוב, לדיחות את הקשיים הצידה ולא להסתכל לאמת בעיניים כשהיא לא נעימה, אבל המשימה המרכזית כעצמאיים זה לשאוף ולכוון הכי גבוה שאפשר ולהיות תמיד עם רגליים על הקרקע. ליזום, לקדם ולפרוץ מחסומים אבל להיות ריאליים ומחוברים למציאות.
דבר נוסף שאפשר לעשות בעסק פעיל זה לבחון בקביעות את המספרים וכפועל יוצא לנהל תזרים המזומנים. בד"כ ניהול תזרים מזומנים של 3 -6 חודשים קדימה יספיק וייתן תמונה רחבה מספיק ומענה ראוי.
👈ניהול הכספים ותזרים המזומנים הם לב ליבו של כל עסק לכן ניהול שוטף ורצוף בעזרת מעקב הכנסות והוצאות ברמה היומית מומלץ לכולם. אם במהלך ניהול התזרים מזהים פערים חוזרים ביחס לצפי או תתחילו להרגיש שחסר בקביעות כסף תוכלו להתעמק יותר ב"תסמינים" כדי לגלות את המניעים ולהיות מסוגלים לטפל בהם
💪חומר על ניהול העסק וההתמודדות עם העומס והלחץ ניהולי תוכלו למצא במאמרים אחרים
דבר נוסף שתמיד אפשר לעשות זה לבדוק את סביבת הפעילות (גם עסקים שנמצאים במצב טוב ולכאורה לא צפויים לחוות קשיים או הפתעות). רלוונטי מאוד לעסקים נישתיים או ייחודיים מאוד שעלולים לאבד את ייחודיותם ולעסקים עם תלות גדולה במעגל העסקי שסביבם שעלולים להיפגע אם מישהו בסביבתם יקרוס (כי הוא עלול למוטט איתו גם עסקים שבמעגלים הקרובים לו). במידת צ ורך תוכלו לפעול בזמן כדי להבטיח את היציבות העסקית שלכם
בעסקים עם הרבה לקוחות, מומלץ גם להיות קשובים לרחשי ליבם כדי לזהות מגמות משתנות ומתחדשות בשוק ובענף ולראות אם יש שינויי שצריך לעשות לקראתם
טיפ מקצועי סופר חשוב – כשאתם פונים ליועץ עסקי מומלץ לשתף אותו בתמונה הכוללת והאמיתית. זה הרגע הכי חשוב והכי נכון "לפתוח הכל ולשים אתת כל המספרים והאתגרים על השולחן". במהלך הייעוץ עסקי המטרה שלנו היא לעזור לכם כמה שיותר ובצוורה הכי מדויקת ונכונה לכם ולעסק שלכם – בשביל זה אנחנו חייבים את כל הנתונים!!
אם משהו בכתבה לא היה ברור או עולות שאלות לגבי היישום, אני כאן לענות על כל השאלות, לכוון ולייעץ. זמינה בוואטסאפ 052-2696226 במסנג'ר https://www.facebook.com/YBLConsulting או במייל yaelbarlev9@gmail.com