לפני כמה שבועות נפגשתי עם לקוח ותיק, דיברנו על העסק ותכניותיו.
כחלק מהפעילות השוטפת בחנתי והכנתי עבורו בקשת אשראי לרכישת מכונה והצגתי בפניו את הממצאים. במהלך הפגישה הגיע היבואן (של המכונה) וכששמע מה תפקידי התחיל לספר לי על מצבה הטוב של החברה, מצבו הרע של חשבון הבנק ועל העוול שעושים לו בבנק עצמו.
הוא סיפר בכעס ותסכול רב, שלמרות שמצב החברה ממש טוב והעסק מצליח ורווחי, כשאין מספיק יתרה בחשבון הבנק, החשבון מיד מועבר למצב "חריגה" ומסמנים שיקים להחזרה במקום לחכות שיגיע להפקיד כסף או להסדיר את החריגה.
הבעיה היא שרוב הפעמים הוא עסוק ולא תמיד מספיק להגיע בזמן…
למה המקרה חשוב? כי זה קורה הרבה!
תופעה זו נפוצה מאוד בקרב בעלי עסקים והיא מלווה בתחושת תסכול ולחץ
זו אחת הסיבות לחריגות ול"זכייה" ב"נקודות רעות" בחשבון הבנק שלנו, אני כמובן מדברת על השיקים.
רבים מאמינים בסוג של "הנחה" שאם ניתן שיק להיום, הסכום יוצג רק למחרת ולכן מספיק לכסותו אחרי שיוצג (פועלים בדיעבד, מגיבים…).
כשסכום השיקים המוצגים גבוהה מהיתרה, החשבון נכנס לחריגה ואז במקום לפעול בתחומי המסגרת שלנו, אנו פועלים ל"תיקון המצב".
גם אם הכסף שמיועד לכיסוי החריגה יופקד במהלך היום, בבנק מצטברות "לנו" נקודות רעות, משום שהחשבון חרג ורק אחרי הסימון החריגה כוסתה.
נתונים אלו מצטברים במערכת ובסופו של דבר הם עלולים להשפיע לרעה על דירוג החשבון שלנו ולפגוע בו ובאשראי שיהיה זכאי לו בעתיד.
במקרה מסוג זה, הפתרון קל יחסית!
קודם כל חשוב להבין שכיסוי השיק חייב להיעשות ליום אליו ניתן השיק ולא ביום בו הוא מוצג.
לרוב אנו נראה את השיק יום אחרי עם הערך של אתמול, כלומר אם לא היתה יתרה מספקת יחד עם הצגת השיקים, נראה חריגה.
תזרים מזומנים יכול לפתור את הבעיה!
הוא מציג מה צפוי בחשבון הבנק ומאפשר היערכות מראש ולא ביום החריגה.
לחלופין, אפשר לנהל רשימה מסודרת של השיקים שניתנו ולוודא מראש שהיתרה בחשבון מספיקה לכיסוי מלוא הסכום.
בכל מקרה, תמיד צריך לדאוג לכיסוי שיקים בתאריך שאליו נתנו, לא יום למחרת או ביום בו הם מוצגים.
בשלב הזה, זה עלול להיות מאוחר…
שלכם,
יעל בר-לב
ייעוץ וליווי לצמיחה והצלחה