חייגו עכשיו:

קונים עסק? שימו לב

לאורך שנותיי בתחום הייעוץ וליווי עסקי אני מזהה חשש טבעי (ובריא) אצל מרבית בעלי העסקים כשהם שוקלים לבצע מהלכים עסקיים כמעט מכל סוג. כיועצת ומלווה עסקית, אני לרוב אני מברכת על כך כי אותו חשש הוא זה שמאפשא ליזם לגשת למהלך במשנה זהירות, לבחון אותו בצורה יסודית ומקצועית יותר וכך, ברוב המקרים, בעל העסק מגיע למהלך ערוך ומוכן הרבה יותר במקרה של קניית עסק פעיל החשש גדול אף יותר כי מצד אחד יש חלום על עתיד ורוד ומוצלח ומנגד הרבה סימני שאלה

יזמים רבים פונים אלי לייעוץ עסקי כדי לבדוק אם כדאי להם להשקיע בעסק פעיל או להיכנס כשותפים באחד, הם מבקשים לקבל ניתוח עסק מקצועי כשהשאלה המרכזית היא האם העסקה רווחית ומשתלמת

בדיקת היתכנות עסקית מקצועית ויסודית לפני רכישת עסק פעיל יכולה לחסוך לבעל העסק הרבה מאוד כסף, לחצים ואכזבות עתידיות

לקנות עסק פעיל כמהלך עסקי משתלם – מה בודקים?

השאלה הראשונה שעולה בשיחות טרום ייעוץ עסקי לקראת רכישת עסק פעיל היא איך בכלל לגשת לבדיקת כדאיות עסקית. בשנים האחרונות, בהן שוק העסקים כל כך דינאמי, עלו מספר הפניות לייעוץ כלכלי וניתוח עסק לקראת רכישת עסקים, כשבסופו של דבר היזם מבקש לקבל המלצה מקצועית למהלך.

גם לעסקים שמגיעים אלי לייעוץ עסקי לצורך בדיקת כדאיות עסקית לפני רכישת עסק פעיל או פתיחת עסק קיים  אני ממליצה לעבוד לפי רמות בדיקה כשהרמה הבסיסית ביותר היא שלב ה- G0/NO GO שבוחנת "היתכנות עסקית בסיסית" ונועד לתת ליזם תמונת כללית ורחבה להיתכנות עסקית של העסקה הנבחנת והעסק המיועד.

פעמים רבות שלב בדיקות ההיתכנות העסקית הבסיסית מראות שהעסקה טובה ובבדיקות ה"עמוקות" יותר מזהים את כשלים או חוסר כדאיות, אך בהרבה מקרים כבר הבדיקות הבסיסיות מצביעות על חוסר כדאיות עסקית ואז ההמלצה היא לשנות את מתווה העסקה ובמקרים מסויימים אף לוותר עליה.

בשלב זה, היזם מרבה לסתמך על נתונים שקיבל מהמוכר לכן יש צורך במשנה זהירות ודיוק בבדיקות.

אחת הבדיקות הראשונות והפשוטות לביצוע היא בחינת מדדי רווחיות הסטורית (3-5 שנים אחרונות) על סמך הדוחות הכספיים וצפי רווחיות 2-3 שנים קדימה על סמך נתוני המוכר או מגמות הדוחות הכספיים.

בנתונים ההסטוריים חשוב לבחון קצב צמיחה, אחוזים מסך ההכנסות ומגמות ביצוע.

בצפי העתידי מומלץ לבחון את התוצאות על סמך 3 רמות פעילות:

  1. הנתונים שנתקבלו מהרשת/מוכר ו/או הדוחות הכספיים.
  2. הרעת הנתונים שנרשמו בסעיף 1 ב-20-30.
  3. הרעת הנתונים שנרשמו בסעיף 1 ב-40-50%.

חשוב – התאימו את ההכנסות וההוצאות הישירות לדוחות הבסיס היחס והקשיחו את ההוצאות הקבועות והעקיפות כדי להרע את התוצאות המתקבלות. בצורה כזו תדעו שלקחתם מרווח בטחון גדול מספיק לבדיקת נתוני הבסיס.

חשוב 2 – כשבוחנים דוחות כספיים שימו לב לסעיפים קיצוניים, שינויי מגמות וקצב פעילות וכן חפשו בהערות ובביאורים חריגות או נקודות לברור.

שלב נוסף בבדיקה הבסיסית זה לבחון עלויות הקמה ודרכי מימון ובהמשך לבחון את השפעת החזר ההשקעה על הרווחיות ועל כדאיות העסקה בטווח הקצר, הבינוני והארוך (תלוי בגודל ההשקעה, מקורות המימון ומחזורי הפעילות של העסק).

בהמשך צריך לבחון תנאי התקשרות עם הרשת/מוכר, סביבת הפעילות, מתחרים, הזדמנויות ואפשרויות, נקודת האיזון ההתחלתי ומסגרות פעילות ועוד, עוד ועוד אבל על כך אכתוב בפעם אחרת ובהרחבה.

בדיקת היתכנות בסיסית עורכת כשעתיים. היא יכולה לשפוך אור על כדאיות העסקה ולהדליק נורות הזהרה לבחינה טרם ביצוע המהלך.

את ניתוח העסק אפשר לעשות בעזרת יועץ עסקי מומלץ, גוררם ניטרלי מנוסה או לבד, אך כשעובדים לבד חשוב מאוד לנטרל רגשות ולבחון מעבר למספרים הבסיסים.

אם משהו לא ברור, יש שאלות לגבי היישום או רוצים ליווי מקצועי בתהליך, אני כאן לענות על שאלות, לכוון ולייעץ.

זמינה בוואטסאפ 052-2696226 במסנג'ר https://www.facebook.com/YBLConsulting   או במייל yaelbarlev9@gmail.com

עוד בנושא

הלוואה טובה לעסק

"הסתבכתי עם הבנק!! אני לא מסוגל לעמוד בהחזר ההלוואות!!  והם מאיימים לתבוע אותי ולהעביר אותי לגבייה…. הם יהרסו לי את העסק!!! אני לא מבין איך זה

קרא עוד »
איך הבנק רואה את העסק?

רבים מהפונים לייעוץ פיננסי לעסקים משתפים שלא משנה מה יקרה, כל בקשה לאשראי עסקי שהם מגישים לבנק, בין אם מדובר בהלוואה לעסק או מסגרות מימון,

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר