"הפחד הכי גדול שלי הוא שיהיה מצב שלא אוכל לשלם משכורות לעובדים" כך מתארים בעלי עסקים רבים המעסיקים עובדים את ההתמודדות שלהם עם תשלומי השכר. תשלומי משכורות העובדים מתווספים לעוד תשלומים רבים וקבועים שיש לעסק כמו מיסים ורשויות, הלוואות, ספקים, שכר דירה ועוד.
בחלק גדול מפגישות הייעוץ העסקי לעסקים קטנים ולחברות כאחד, עולה נושא עלויות השכר והקושי הגדול איתו מתמודדים מעסיקים רבים – לשלם את המשכורות בזמן ובשלמותן
המסר המעודד, יש לכך פתרון!!
מנהלי עסקים רבים מדווחים שמידי חודש, כשמתקרב ה-10 לחודש הלחץ והדאגה מתחילים לעלות כי לא תמיד ברור להם איך ישלמו את שכר העובדים ומאיפה יגיע הכסף לתשלום המשכורות.
למרות היותם מקצועיים וברוב המקרים גם מסודרים ומתוכננים, כשמגיע מועד תשלום המשכורות הכסף לא מספיק ומתחיל מסע לגיוס אשראי, חלק מאותם עסקים "מפרפרים" בין לקוחות כדי להגביר את הגבייה, אחרים פונים שוב לבנק לבקש הלוואה או מסגרת חריגה נוספת, לא מעטים מביאים כסף מהבית או ממקורות שונים וחלקם לא מצליחים לשלם משכורות בזמן, דבר שמאוד קשה מבחינה אישית וגם מעמיד אותם בסכנה של תביעות מצד העובדים
אז מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כמעסיק כדי להבטיח שיוכל לשלם משכורות בזמן?
האמת שהרבה!
אחד הדברים הראשונים שאני מציעה לעסקים אליהם אני מגיעה לייעוץ עסקי הוא בחינה ויישום של 4 נקודות בסיסיות. זה מהלך שאני גם מיישמת לא מעט בתהליכים של ליווי עסקי בעסקים פעילים ומצליחים שמתמודדים עם אתגרים של ניהול כספים ותזרים
מדובר בשלב ראשון במגוון פעולות שמנהלים יכולים לבצע כדי להבטיח שיוכלו לעמוד בכל התחייבויות העסק בכלל ובתשלומי המשכורות בפרט
תשלום משכורות בקלות בעזרת 4 בדיקות פשוטות
בידוד הקושי – בעסק פעיל ודינמי הרבה מדדים יכולים להשפיע על האדר כספים לתשלומים בכלל ולתשלומי משכורות בפרט, לכן חשוב כבר בהתחלה לבדוק האם הקושי לשלם משכורות נסיבתי או חלק מבעיית תזרים רחבה יותר שמשתקפת במשכורות?
כחלק מהבדיקה התייחסו לחלקן של המשכורות בסך ההוצאות וההכנסות, האם יש עוד מועדים או תשלומים המהווים אתגר תזרימי, איך נראים חשבונות הבנק של העסק, האם יש חריגות בחשבונות הבנק או ניצול מלא וקבוע של מסגרות האשראי, איך נעשה ניהול הכספים בעסק ועוד.
הגדירו השייכות – הרבה פעמים המשכורות "מתפזרות" בין עבודות, משימות ותפקידים. עובד מסוים יכול לשמש כעובד ייעודי למכונה, עבודה או משימה ואחר להתחלק בין מספר תפקידים, עבודות או משימות. עד כמה שניתן שייכו את הוצאות השכר להכנסות עליהן הוא משפיע בפועל. הכוונה היא לשייך כל משכורת לפעילות מסוימת בעסק ולהבין מה כל משכורת "משרתת" בעסק ואיך היא "מתחלקת" . אפשר לשייך לפי שעות/ימי עבודה, אחוזי פעילות כו'. אם אין נתונים מדוייקת בצעו הערכה ריאלית ככל שניתן
ניתוח רווחיות – האם המשכורת שאתם משלמים לעובד מסוים משתלמת או לא? כדי לענות על השאלה הזו פרקו את מרכיבי השכר לפי תחומים/עובדים/עבודות כדי להבין מה תרומתה של כל משכורת לפעילות העסק ורווחיותו. התמקדו ביחס עלות (העובד… כולל נלוות, תוספות וכו') לתרומה (או לחיוניות) לתוצר המתקבל, הן מבחינת עבודה והן מבחינת כסף שמתקבל.
זיהוי עודפים – בדקו אם יש "שוליים" מיותרים. הכוונה היא לבחון האם ניצול כ"א הוא מקסימלי או שבחלקו מתבזבז בלי שנשים לב. בדקו אולי יש עובדים שיושבים על אותה "משבצת" וגם תפקידים או "זמנים מבוזבזים" שמתרחשים תוך כדי עבודה עקב הגדרות תפקידים, המתנה להוראות, עודף ידיים עובדות ועוד ואפשר להימנע מהם או לצמצם אותם (זכרו שהכל בסופו של דבר מתורגם לכסף!!). בשלב השני האם זיהינו שאותם עודפים "חיוניים" לפעילות העסק ולא ניתן לוותר עליהם לגמרי, כדאי לבחון מה מידת היעילות התפעולית שלנו בעסק. משמע האם חלוקת המשאבים (בדגש על כ"א) היא מיטבית ומה אפשר לעשות אחרת כדי לשפר את היעילות והתוצרים.
זהו השלב הראשון שעלכם לעשות כדי להפוך מבעל עסק ומעסיק החושש מתשלום משכורות לעצמאי ומנהל המשלם משכורות בחיוך.
בכל אחת מהנקודות תזהו פרמטרים שונים לשיפור וככל שתתקדמו בבדיקות תגלו יותר ויותר התאמות שתוכלו לעשות כדי לשפר את היעילות בעסק, להגדיל את רווחיות וכמובן להקל על תשלום המשכורות לעובדים
יש עוד הרבה טיפים בנושא עליהם ארחיב בהמשך…