חייגו עכשיו:

סוף שנת המס בעסקים

סוף השנה האזרחים משפיעה על כולם, אך יותר מכל היא משפיה על עצמאיים.

בעלי חברות ועסקים נדרשים להיערכות נכונה לקראת סוף השנת המס וסגירת הספרים וכדי להיות ערוכים נכון יש מספר מהלכים שחייבים להיעשות עד ה-31/12 בשעה 23:59 שכן לאחר מכן יהיה מאוחר מדי. רק פעולות שייקלטו לפני מועד זה ישפיעו על רווח העסק, תוצאות הדוחות הכספיים וגובה המס השנתי לתשלום. לכן זה הזמן להפשיל שרוולים ולהתחיל לבדוק מה כבר נעשה בעסק ומה עוד נשאר לעשות כדי לשפר את התוצאות העסקיות ואת השורה התחתונה בעסק. 

מיסים, רווחים וסוף שנה אזרחית

אחת הסוגיות שעולות בהרבה בייעוץ עסקי בכלל ובייעוץ כלכלי לעסקים בפרט הוא נושא המיסים. עצמאים רבים משתפים על גובה המיסים שהם נדרשים לשלם "כל הכסף הולך על תשלומי רשויות ולי בסוף לא נשאר כסף בבנק".

סוף השנה האזרחית הוא זמן מצוין לוודא שנעשו כל הפעולות האפשריות שעשויות להביא לגידול הרווח, לשיפור תוצאות העסק בדוחות הכספיים ואפילו לחיסכון לא מבוטל של כסף על ידי צמצום המיסים לתשלום בגין סגירת שנת הפעילות.

כשמדברים על היערכות לסוף שנת המס ולפעולות הנדרשות לביצוע לפני ה31/12 מתייחסים למגוון פעולות פיננסיות, חלקן בעלות אופי תפעולי יותר אך מרביתן בעלות אופי כלכלי המזכות את העסק בהטבות מס במסגרת חוק המיסים ומאפשרת לו רווח כפול של כספים (הן בדוחות הכספיים והן בכסף שנשאר לבעל העסק ביד לאחר כל התשלומים).

הרבה עצמאיים שואלים בשיחות ייעוץ פיננסי לעסקים, למה לדעתי כיועץ מומלץ לעסקים להשקיע זמן, כסף ואנרגיות בהיערכות לסוף שנת המס בעסקים? מה יוצא להם מזה?

המדינה מעניקה לעצמאים (ובכלל) מגוון הטבות מס בגין פעולות כלכליות אותן המדינה מגדירה כמזכות עקב תרומתן לבטחון סוציאלי של העצמאי / משקיע או מכל סיבה אחרת שהיא רואה לנכון.

לכן חשוב מאוד לוודא שכעצמאיים (פרי לנסר) אתם אכן נהנים מכל הטבות המס הניתנות (או לפחות מאלה שרלוונטיות לאופי הפעילות העסקית ומצבכם הפיננסי). אחד היתרונות הגדולים בהתנהלות פיננסית נכונה וניצול מיטבי של הטבות המס הוא היכולות לחסוך לעסק הרבה מאוד כסף. כסף שיכול לשמש אתכם, כסף זמין. חלק מהפעולות המבוצעות לקראת סוף שנת המס מקטינות את שורת המס לתשלום ובכך "משאירות" בידי בעל העסק יותר כסף ביד לתשלומים, השקעה חוזרת או הון עצמי.

הערכות לסוף שנת המס – פעולות הכנה

  • בדיקת דיווח מלאה לרשויות המס – מטרה היא לבדוק את עצמנו ולוודא שכל ההכנסות וההוצאות שהיו לעסק במהלך השנה אכן נרשמו ודווחו ולא חלילה "נפלו בין הכיסאות"  בטעות. במקרה זה, כפי שאני נוהגת לעשות בעסקים בהם אני משמשת כמנהלת כספים במיקור חוץ, מומלץ לבדוק.
  • רצף חשבוניות לקוח – המטרה היא לוודא כאמור ששום חשבונות לא התפספסה במהלך השנה וכל ההכנסות נרשמו ודווחו כחוק.
  • ספקי ח"ג – במידה וניתן ממליצה מאוד לבקש כרטסות ספקים ולעשות התאמת כרטסת. ברוב המקרים אלה פעולות שמבוצעות ע"י הנה"ח של החברה או העסק אך גם במקרים בהם אין הנה"ח סדירה, אפשר לבקש מהרו"ח פירוט חשבוניות ולבקש מהספקים כרטסות ולעשות התאמת כרטסת ידנית על ידי השוואה. במידת הצורך מוזמנים לפנות אלי לצורך סיוע בביצוע התאמות ספקים.
  • הוצאות שוטפות וחודשיות – הוצאות קבועות כמו אינטרנט, תקשורת, חשמל, מים, ארנונה וכו'. כל אותם חשבוניות קבועות (שלרוב גם מגיעות במייל) שמרביתן בסכומים קטנים יחסית אך מצטברות יחד לסכומים לא מבוטלים. הנ"ל רלוונטי מאוד בתשלומים הנעשים בצורה אוטומטית בכרטיסי אשראי והוראות קבע בבנק. כמנהלת כספים במיקור חוץ, אוהבת לעבוד עם רשימה מסודרת (מעין צ'ק ליסט) כדי לעבוד יעיל ובטוח יותר. יכולים לקבל רשימת הוצאות/ספקים רלוונטיים מקיפה , מוזמנים לפנות אלי ואשמח להעביר לכם.
  • היערכות לספירת המלאי – הכנות מקדימות והיערכות טובה לקראת ספירת המלאי בסוף שנת המס תבטיח לכם ספירה יעילה ונכונה, הדבר בקבלת נתונים מהימנים יותר ובחיסכון רב של זמן וכסף בזמן הספירה עצמה ואחר כך בעיבוד הנתונים (קליטה, סידור, הערכת שווי וניתוח). נתונים אלה חשובים ביותר גם מבחינת השפעתם על הדוחות הכספיים, הערכות בנקאיות והדיווחים השונים, אך גם ובעיקר מבחינתכם, כבעלי העסק ומנהליו, על מנת להבין טוב יותר את נתוני העסק והמספקים שהוא משקף.

אחד הדברים שעולים לא מעט בפגישות ייעוץ עסקי זה העומס והלחץ של בעלי עסקים ומנהלים כאחד, עם זאת, בשלב הזה של הנת המס, אחת ההמלצות החשובות לכל העצמאיים והמנהלים באשר הם היא לתת "פוש" אחרון וולעשות את המיטב כדי לשפר את תוצאות ואת הרווחים בדוחות 2022.

היערכות לסוף שנה – פעולות כספיות

  • בדקו שבוצעו כל ההפרשות הרלוונטיות המזכות במס, דוגמת קרן השתלמות, פנסיות וכו' (הן שלכם בעצמאיים והן של העובדים) – יש הבדלים בסכומים המזכים, שימו לב שאתם נמצאים בדרגה המיטבית מבחינתכם
  • שקלו הפרשות לאפיקי השקעה בהתאם לכדאיות כלכלית והטבות מס. מדובר במכלול שיקולים ביניהם יכולת תזרימית עכשווית, עלות תועלת כספית למהלך, תשואה צפויה וכו'.
  • קדמו עסקאות בתהליך במטרה להכלילן בשנה הנוכחית אם ברצונכם לשפר את מחזורי הפעילות המדווחים ולהגדיל את שורת ההכנסות, הקדמת עבודות התבליך היא דרך מצויינת לעשות זאת. תמיד חשוב לוודא עם הלקוח שהוא אכן מוכן לכך.
  • הגבירו גבייה בגין חשבוניות שהוצאו וזאת במארה להגדיל את שורת המזומנים בקופה על חשבון לקוחות חייבים. הנ"ל גם יאפשר לכם יותר כסף זמין להשקעות המזכות בהטבות מס.
  • וודאו שכל חשבוניות המס הופקו הכוונה היא לבדוק שבטעות לא נשארו חשבוניות בטיוטא, תעודות משלוח או הזמנות סגורות במערכות שהיו אמורים לצאת בגינן חיובים ללקוח ובטעות התפספסו ולא הוצאו כנדרש
  • התייעצו עם איש מקצוע (יועץ עסקי, יועץ מס או רו"ח) באשר לגבי הדוחות הכספיים הצפויים לרבות יחיסי רווחיות, צפי תשלומים ולסכומי ההפרשות הסוציאליות המיטביות המזכות במס בהתאם למחזורי הפעילות של העסק ומדרגות המס האישיות.
  • וודאו שכל חשבוניות הספקים התקבלו ושלא אין קבלות שנתקבלו או תשלומים שבוצעו בפועל שאין כנגדם חשבוניות. הנ"ל בולט מאוד בתשלומים בהו"ק וכרטיסי אשראי המוצגים ומשולמים באופן אוטומטי.

ולסיכום, כחלק מההיערכות לסוף שנת המס, כפי שיציין כל יועץ עסקי מומלץ להכין תכנית עבודה ל-2023, לפי התחזיות זו הולכת להיות שנה מאתגרת אז חשוב לגשת אליה מוכנים לאחר עיבוד הנתונים הנוכחיים.

אם אתם לא בטוחים לגבי צרכי העסק או מה נכון לעשות הן בהיבט סוף שנת המס והן לקראת הפעילות העסקית העתידית, התייעצו עם רו"ח או יועץ עסקי מומלץ לפעמים פגישה אחת עם איש מקצוע יכולה לחולל פלאים ולחסוך הרבה כסף.

אני זמינה עבורכם בכל אמצעי התקשורת, לענות על שאלות, לכוון ולייעץ בוואטסאפ 052-2696226 במסנג'ר https://www.facebook.com/YBLConsulting   או במייל yaelbarlev9@gmail.com

עוד בנושא

רכישת עסק קיים

בעולם העסקים אנחנו שומעים רבות על מיזוגי חברות ורכישת עסקים, קוראים על מהלכים בהם בעלי שליטה מוכרים את העסק שלו או חלק מהפעילות העסקית, נחשפים

קרא עוד »
ייעוץ עסקי לעסקים קטנים 

קבלת ייעוץ עסקי לעסקים קטנים בצורה המקצועית ביותר תתאפשר בעזרתה של יעל בר-לב – ייעוץ פיננסי וניהולי. יעל הנה יועצת ומלווה עסקים מזה תקופה ארוכה.

קרא עוד »
ניתוח עסקי
שיפור רווחיות העסק

לא מעט בעלי עסקים מרגישים שהם עושים ככל שביכולתם שהעסק יצליח, הולכים לפי הספר ומבצעים את כל מה שמומלץ, כולל שיווק העסק, הגדלת כמות הלקוחות,

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר