תמיד חלמת לפתוח עסק מצליח? אפשר להפוך את החלום למציאות! צריך רק לשמור על כמה כללים שיכולים להיות ההבדל בין הצלחה עסקית מטורפת לכישלון ופשיטת רגל יותר ויותר יזמים מבינים עד כמה ייעוץ עסקי לעסקים קטנים חשוב כדי להתכונן נכון לקראת פתיחת עסק חדש ומצליח, הייעוץ הכלכלי לעסקים נותן לעצמאים כלים כדי להבין את הבנקים ואת גופי האשראי החוץ בנקאיים, להכיר את רשויות המס, ללמוד לנהל עסק וגם איך להתמודד עם תשלומים, ספקים, תמחור ומכירות. המטרה היא לקבל הכוונה וכלים להתמודד נכון ובהצלחה עם האתגרים בעולם העסקים.
מה קורה כשפותחים עסק חדש?
כפי שעולה בפגישות ייעוץ לעסקים קטנים, פתיחת עסק חדש מלווה בהרבה התרגשות וציפייה אך לרוב, לתחושות אלה מתווסף חוסר וודאות וגם לא מעט חששות. האם הרעיון העסקי טוב? האם העסק ירווח? צריך תכנית עסקית? מאיפה לגייס מימון עסקי? ועוד מלא דילמות וסימני שאלה שמלווים כמעט כל עסק חדש. רבים מהיזמים מתלבטים אם להשקיע ביעוץ מקצועי, חלקם מסתפקים בבדיקה עצמית חלקיים ולצערנו רבים מהם מוצאים את עצמם אחרי תקופה עם הפסדים לא מבוטלים ופשיטות רגל
לעומתם, הרבה בעלי עסקים פונים אלי לייעוץ עסקי כדי לבדוק אם כדאי להם לפתוח עסק חדש ואיך לבצע את המהלך כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה בעסק
פתיחת עסק – מתי ייעוץ עסקי מומלץ?
הקמת עסק חדש, בדומה לפיתוח עסק קיים או רכישת פעילות עסקית, טומנת בחובה הרבה מאוד לבטים ונעלמים שלא תמיד נראים לעין. לפעמים רק אדם לא מעורב רגשית שהוא גם מקצועי, כמו יועץ עסקי מומלץ או מומחה תכנית עסקית יכול זהות ולהתריע מפני אותם נעלמים לעין (ובחלק מהמקרים אף לתת פתרונות וכלים לביצוע מיטבי של התהליך)
הבסיס – לפני הקמת עסק חדש רוב המשקיעים מתבססים על נתונים שאספו או קיבלו מצדדים מעורבים (חלקם בעלי אינטרסים כאלה ואחרים). המעורבות הרגשית לצד חוסר הניסיון המקצועי מקשים על היזם לראות את התמונה הכוללת והוא עלול לפספס נורות הזהרה, שניתן לזהות כבר בשלבי הבדיקה הראשוניים ובכך למנוע הפסדים עתידיים או חלילה קריסה עסקית
ניתוח הנתונים ע"י יועץ עסקי מומלץ לחשיפת תמונה רחבה ומדויקת של המיזם שיכולת לשפוך אור ולתת ליזם המלצות מעשיות לביצוע
כשהעסק החדש מסתמך על פעילות קיימת (כמו למשל רכישת עסק קיים, זכיינות או הרחבת פעילות) אחת השיטות הטובות לביסוס תוצאות הבדיקה זה לעבוד לפי 3 רמות ניתוח
נתונים כמותיים וודאיים כמו דוחות כספיים ובנקאיים – הכוונה היא ניתוח "קר" של נתונים כמותיים "יבשים" וחד משמעיים שלא ניתנים לפרשנות מהם אפשר, בין היתר, ללמוד על פעילות העסק ורווחיותו
דוחות כספיים – בדגש לרווח והפסד
*בררו מהו אחוז הרווח הגולמי מסך ההכנסה ומה אחוז הרווח הנקי לאורך השנים.
*שימו לב אם יש סעיפים חריגים (כמו משכורות מאוד גבוהות או אחוזי רווח נמוכים במיוחד)
*נקודה נוספת להסתכלות הם שינויי מגמות או פערים קיצוניים בחלק מהסעיפים או המדדים בדוחות
דוחות בנקאיים – מומלץ לבחון 3 דוחות מרכזיים
*ריכוז יתרות – מציג את תמונת האשראי הרחבה של העסק, כמה אשראי יש לעסק בבנק (כמה כסף חייב בכל אחד מאפיקי האשראי השונים) וכמה כסף יש לו בפועל לרבות בעו"ש, צקים למשמרת, ני"ע וחסכונות.
שימו לב שהלוואות בערבות מדינה ודומות לה הרבה פעמים המצאות בחשבון בנק אחר שייעודי להלוואה
*פרוט הלוואות – מציג את סך כל ההלוואות בחשבון הנבדק ותנאי ההלוואות, צורת התשלום וההחזרים החודשיים בגינן
*תדפיס 3-6 חודשים – תראה את תמונת התזרים של העסק, שימו לב אם היו "פיקים", הזרמות כספים חריגות שיכולות להעיד על קושי תזרימי בעסק
ניתוח הדוחות הבנקאיים ישקפו את תמונת התזרים של העסק ויאפשרו לכם להשוות את הממצאים ביחס לדוחות הכספיים, הערכות פיננסיות וכו'
נתונים כמותיים גמישים דוגמת צפי הזמנות – המיקוד יהיה בנתונים הכמותיים שהם לא מוחלטים ומתבססים על הערכות ונתוני עבר. כשבודקים נתונים גמישים ממליצה לעבוד לפי 3 דרגות הערכה
*הערכה ריאלית – לפי הממוצע או הצפי המוערך בזמן ביצוע הבדיקה, ללא מקדמי זהירות או סננים
*הערכה סולידית – ערך קרוב לסכום הריאלי ומבסס עליו אך נמוך ממנו ב15-30%, מקדם ביטחון נמוך הלוקח בחשבון סטייה נמוכה וזנים של הערכות הביצוע
*הערכה פסימית – ערך נמוך משמעותית מההערכה הריאלית הנוכחית ונמוך ממנה ב20-50%, הערכה זו באה לבדוק עד לאיזו רמת ערכים העסקה משתלמת וקיימת כדאיות עסקית, כלומר, עד לאיזו רמת "שינוי" העסקה או המהלך המבוקש משתלם וכדאי
הערכות למהלכים עקיפים כמו מגמות, מתחרים וכו' – השלב האחרון מתייחס להערכות סובייקטיביות המתבססות על מגמות וניסיון בשוק הפעילות, ניסיון עסקי ומקצועי רלוונטי והערכות ניהוליות ותפעוליות ומטרתו לזהות סיכונים והזדמנויות למהלך הנבדק (סעיף זה חשוב ורלוונטי מאוד גם במקרה של הקמת עסק חדש שאינו מהווה המשכיות לעסק אחר)
זו רק דרך אחת לביצוע כדאיות עסקית ופתיחת עסק חדש, יש רבות וטובות נוספות עליהן אפרט בהמשך
טיפ אחרון ומאוד מאוד חשב לפני פתיחת עסק חדש, אל תוותרו על בדיקה אובייקטיבית של המספרים כי לא אחת מהממצאים בה יכולים לשפר את התוצאות בעסק ואף להציל אותו. בשורה התחתונה זכרו ש עדיף להתאכזב "קצת" לפני מאשר לבכות "הרבה" אחרי